NINETY-SIX 2016, návrat legendy!

Vzduch na vrchole je riedky. Vždy, keď profesionáli svetovej elity súťažia vo svojom športe, oprávnene požadujú aj perfektne premyslené športové náčinie – pretože aj najmenší nedostatok môže spôsobiť výsledný neúspech, ako športovca, tak aj materiálu. Nie je preto prekvapujúce, že aj štyri roky po tom, ako svoju pozíciu prenechal nastupujúcemu modelu NINETY-NINE, je pôvodný NINETY-SIX, jeden z najúspešnejších celoodpružených pretekárskych bicyklov všetkých čias, ešte aj dnes obklopený aurou víťazstiev. A prekvapením preto nie je ani skutočnosť, že sme sa nevedeli dočkať opätovného vzplanutia tohto ohňa a v modelovom roku 2016 môžeme oslavovať znovuzrodenie legendy: vitaj doma, NINETY-SIX!

Ak sa pozriete na celkom nový NINETY-SIX 2016, na prvý pohľad sa môže javiť podobný svojmu predchodcovi, po ktorom aj nesie svoje meno. Ale pri bližšom skúmaní najmä z hľadiska jazdného prejavu, už po pár metroch prezrádza, že tento pretekársky stroj navrhnutý pre cross-country prešiel dôkladným procesom zrenia. Tak na návrhárskej doske, ako aj na XC tratiach. Najvýznamnejším prvkom tohto účinného nástroja je klasické umiestnenie zadnej pružiacej jednotky typické pre pretekársky špeciál: navrhnutý ako jednočap s prepákovaním a tlmičom umiestneným pod hornou rámovou trubkou. Nie je teda náhoda, že nový NINETY-SIX pripomína ten pôvodný. Výhody tejto koncepcie sú zjavné: žiadne iné rozloženie sa nedá skonštruovať s nižšou výslednou hmotnosťou, nikde inde nemá jazdec lepší prístup k tlmiču a len toto rozloženie optimalizuje funkčnosť uzamykania. Síce kinematika NINETY-SIXu funguje aj s otvoreným tlmičom dostatočne neutrálne, keďže bola navrhovaná pre čo najvyššiu účinnosť. Napriek tomu skúsení jazdci vnímajú funkciu uzamykania za užitočnú.

Z hľadiska kinematiky bol prechod z NINETY-SIX na NINETY-NINE v roku 2012 nevyhnutný. V tej dobe sa totiž profesionáli otočili chrbtom ku dovtedy bežným prevodom 3x10, pre ktoré bol pôvodný NINETY-SIX navrhnutý a prezbrojili na systém 2x10. Ale časy sa v tomto smere opäť zmenili.

Dnes už profesionálni jazdci na XC tratiach preferujú prevody 1x11, ktoré sú tiež voľbou aj mnohých maratónskych jazdcov. Novo koncipovaný NINETY-SIX bol preto do posledného detailu optimalizovaný práve pre tento trend. A vďaka technológií MERIDA M.O.R.E. je pruženie optimalizované pri všetkých veľkostiach rámov pri obidvoch dostupných rozmeroch kolies - 27,5“ aj 29“. Vďaka tomu sa zadné stavby oboch veľkostí kolies vyznačujú výborným prenosom sily a skvelou účinnosťou. Navyše, 27-ky majú zdvih, v špurtoch silnej a zároveň citlivo reagujúcej zadnej stavby, zväčšený na 119 mm - oproti 96 mm pri 29-palcovej verzii.

Popri viditeľných znakoch klasického umiestnenia pružiacej jednotky pretekárskeho celoodpruženého stroja a dvoch dostupných veľkostí kolies, prekvapuje nový NINETY-SIX aj ďalšími na prvý pohľad menej nápadnými detailmi. Napríklad, lanká radenia a brzdové hadičky sú vedené vnútrom rámu, pričom neželanému klepaniu hadíc o rám je účinne zabránené vďaka ich pevnému uchyteniu pri vstupe a výstupe z rámu. Tieto elegantné a zároveň účinné prestupy sú samozrejme pripravené aj na káble systému Shimano Di2! Pre jazdcov, ktorí NINETY-SIX nepoužívajú len ako rýdzi XC pretekársky nástroj, ale preferujú rýchlu jazdu vo voľnom teréne mimo uzavretých okruhov, je obzvlášť zaujímavá možnosť použitia teleskopickej sedlovky s elegantným vedením diaľkového ovládania vnútrom rámu. A vďaka technológii „Down Tube Exit“ ostávajú všetky vnútorne vedené káble pohodlne prístupné pre účely údržby.

Že je táto novinka viac ako dôstojný nástupca pôvodného modelu NINETY-SIX, ktorý svoju pozíciu na profesionálnej scéne mnohokrát úspešne potvrdil svojimi výsledkami, vyplýva aj z tabuľky údajov o geometrii nového rámu. S krátkym rázvorom kolies a tiež kratšou hornou rámovou trubkou dosiahli naši konštruktéri podobnú hodnotu „Reach“, akú mal predchodca, čím sú jeho jazdné charakteristiky porovnateľné či dokonca ešte na vyššej úrovni. Má tak ten najlepší základ pre získavanie pódiových umiestnení na pretekoch po celom svete.

 

PREHĽAD VYBRANÝCH PRVKOV

Nové stvárnenie najúspešnejšieho celoodpruženého bicykla všetkých čias.
S modernou kinematikou, dvomi dostupnými veľkosťami kolies a výbornou výbavou je hnaný úspechmi svojho predchodcu.

+ rám najvyššej úrovne CF5 s hmotnosťou pod 2 kg
+ nové vnútorné vedenie káblov (pripravené pre Di2)
+ dostupný ako 29“ aj 27,5“
+ karbónové, kombinované alebo čisto hliníkové modely
+ kinematika optimalizovaná pre prevody 1x11
+ optimálne ovládanie diaľkového uzamykania pruženia

 


 

 

Postrehy José Antonia Hermidu na nový NINETY-SIX


TV Reklamný spot na nový NINETY-SIX